Klaar voor de rondreis

11 januari 2013 - Mazatlán, Mexico

Hallo allemaal!

Op de valreep heb ik nog een internetcafé gevonden. Helaas kan ik hier alleen geen foto´s uploaden, dus wordt het alleen een verhaal dit keer. Morgen gaan we beginnen aan onze rondreis en ik weet niet wanneer ik dan de mogelijkheid heb om weer te schrijven, dus de foto´s houden jullie tegoed.

Tjits, om op jouw vraag terug te komen: Marion woont hier zo´n 8 maanden per jaar en ze gaat morgen ook met ons mee. Daarover later meer.

We zaten eerst in een hotel aan het strand, maar ver van het centrum en aangezien we meestal in het centrum van Mazatlán vertoeven, zijn we van de week verkast naar een geweldig oord: Old Mazatlán Inn (http://www.oldmazatlaninn.com.mx) wat wordt gerund door een Amerikaan. Het is echt een paradijs. Het zijn allemaal appartementen of kamers en de inrichting is Mexicaans:erg kleurig, maar heel mooi gedaan. Overdag kun je bij het zwembad zitten en ´s avonds kun je de zonsondergang vanaf het dakterras zien.

Mazatlán is nog een vrij grote stad met 500.000 inwoners. Vroeger meerden de cruiseschepen (the Looooooveboat!) hier aan, maar sinds een paar jaar niet meer en dat is uiteraard niet goed geweest voor de economie hier. Maar gelukkig wemelt het nog steeds van de Canadezen en Amerikanen, de gringo´s, die hier graag hun pensioen opmaken... De prijzen hier zijn nl. belachelijk laag! We gingen bijvoorbeeld van de week sushi eten, het all you can eat concept en dat kostte per persoon omgerekend 6 euro! Bij het duurste restaurant waar we gegeten hebben (wat de gewone Mexicaan zich echt niet kan veroorloven) was de totale rekening voor 4 personen 86 euro. Je kunt hier fantastisch eten. Het wemelt van de aparte restaurants, en ze hebben van alles!

Afgelopen week zijn we veel met Marion opgetrokken. Ze kent heel veel mensen hier en we hebben ook met een aantal vrienden kennis gemaakt. Bij één van hen werden we uitgenodigd om bij haar thuis te komen eten. Erg gezellig allemaal! Ik had echter gehoopt dat ik mijn Spaans een beetje op kon halen, maar we spreken voornamelijk Engels hier, want de Mexicanen willen over het algemeen graag Engels spreken en de vrienden van Marion zijn voornamelijk Amerikanen en Canadezen.

Iets wat heel opvallend hier is - en dat vertel ik omdat ik het geweldig vind en wilde dat het in de rest van de wereld ook zo was - is dat er hier een enorm grote homosexuele gemeenschap is en dat is in Mexico niet alleen gewoon geaccepteerd, het blijkt ook in de cultuur te zitten. Ik las er over in mijn reisgids. In de Zapoteekse gemeenschap wordt er in het gezin een plaatsje vrijgehouden voor de muxe (=mujer =vrouw) en dat houdt in dat de jongste zoon van het gezin overeenkomstig wordt opgevoed. Hij kleedt zich soms, maar niet altijd in vrouwenkleding. Interessant, hè? Maar goed, in Mazatlán is het dus echt een gay paradise en dat verklaart ook de vele homosexuele gringo´s hier.

Afijn, we zijn van de week natuurlijk met onze rondreis bezig geweest. Aanvankelijk hadden we het plan opgevat om met ons drieën een auto te huren voor onze rondreis. Maar Marion heeft een Mexicaanse vriend, Ricardo, die een bus heeft waarmee hij toeristen rondrijdt. Gisteren heeft hij ons een toer door Mazatlán gegeven en dat was erg leuk. We hebben hem gevraagd of hij ons 2,5 week zou willen rondrijden en dat wilde hij wel doen. Uiteraard tegen een voor Mexicaanse begrippen zeer riante vergoeding, maar daardoor kunnen we wel heel relaxed reizen! Het verkeer in Mexico is niet bepaald goed geregeld zoals in Europa en Marcel zag het ook niet echt zitten om te rijden, dus we zijn eigenlijk wel heel content met de deal. Ons eerste reisdoel is San Blas, waar we gaan varen in de mangrove.

Nou, dat was het voor nu. We gaan zo weer naar de Machado, (inmiddels een vaste stek) een plein met allemaal restaurantjes en daar gaan we wat eten en drinken met vrienden. Tot de volgende keer!

1. Marion Symons:
    12 januari 2013
    Leuk om zo eens te lezen wat jullie zoal doen in de Parel van de Pacific en Marion lijkt me een leuke meid. (lol) Ik zie jullie wel in 20 minuten bij La Tramoya, mijn stek voor 8 maanden en nu die van jullie. Doeiiiiiiii.......
  2. Tjitske Kramer:
    12 januari 2013
    Leuk om Marion en daar te treffen! Dan proef je ook beter "het echte leven" van Mazatlán.
    Ik ben benieuwd naar jullie belevenissen.
    Fijn om lekker rondgereden te worden, ook een stuk onstannender.
    Geniet ze!
    Groetjes Tjitske