Een laatste verslag

1 februari 2013 - Mazatlán, Mexico

Vandaag is alweer onze laatste dag in Mexico. Ineens lijken de vier weken omgevlogen! Ik geef nog even een laatste verslag en zal nog een paar foto's plaatsen. Ik heb een hele leuke reacties gehad op deze reisblog en dat is natuurlijk altijd fijn om te horen, want het is best lastig om het leuk leesbaar te houden!

We hadden besloten zondag weer te vertrekken uit Mexico-City, omdat er op zondag relatief weinig verkeer is op de weg. Het duurde ook niet erg lang voordat we de stad uit waren. We wilden overnachten in León, want daar waren we nog niet geweest en we zijn over de libre gereden, omdat we toch alle tijd hadden. León staat bekend voor de leder- en schoenenindustrie en dus een walhalla voor de doorsnee vrouw, die van tassen en schoenen houdt. Beeld je in: twee juichende vrouwen in een busje. In León aangekomen moesten we eerst op zoek naar een hotel. Zoals gewoonlijk reden we op Marions aanwijzing "Just follow the cathedral" naar het centrum, maar zoals vaker in een Mexicaanse stad zijn er wel meer kerken en zo kwamen we terecht in een buurt waar we niet zo'n goed gevoel over hadden. We zagen een hotel en besloten toch te vragen of er kamers vrij waren. Ricardo en ik meldden ons bij de receptie en Ricardo vroeg of er kamers vrij waren en wat ze kostten. Het meisje achter de receptie vertelde dat ze 110 pesos voor drie uur waren. Voor ons geen optie, want wij wilden langer dan drie uur blijven. Dus we gingen vlug verder en reden zo snel mogelijk de wijk uit en kwamen we even later gelukkig wel in de juiste wijk en vonden we een hotel praktisch naast het plein waar het 's avonds gezellig ook was. De volgende dag hebben we geshopt in de Zona Piel (de lederwinkels) en de Zona de Calzado (schoenenwinkels) en zijn we nog naar een grote outlet geweest. De aankopen vielen reuze mee, want je ziet overal hetzelfde en in de outlet zijn weinig bekende merken.

Onze laatste stop voor Mazatlán werd - wederom - Tequila. Onderweg zagen we veel pelgrims op de fiets of lopend. Ze waren onderweg naar San Juan de los Lagos.   We hebben met bewondering naar de pelgrims gekeken, want het is een behoorlijk bergachtig gebied! Sommigen droegen met een aantal een soort altaar met hun heilige Maria erin op hun schouders. Even wat wiki-informatie voor jullie:

In 1542 werd het gebied rond San Juan de los Lagos door de Spanjaarden onderworpen. Een Spaanse priester bracht in datzelfde jaar een Mariabeeld mee, dat in 1623 verantwoordelijk zou zijn geweest voor de wonderbaarlijke genezing van een indiaans meisje. Sindsdien is Onze-Lieve-Vrouwe van San Juan de los Lagos uitgegroeid tot het grootste bedevaartsoord van Mexico (na Onze-Lieve-Vrouw van Guadalupe) en trekt het jaarlijks vier miljoen bezoekers. De huidige kerk dateert van 1732 en is gebouwd inchurriguereskstijl. In 1972 werd de kerk erkend als basiliek en werd San Juan zetel van een bisdom.

Voor Tequila zagen we veel politie langs de weg. Er was duidelijk iets gaande. De politie hier ziet er behoorlijk indrukwekkend uit. Het is me gelukt om een keer ergens onderweg bij een tolpoort stiekem foto's te maken. Ik zal kijken of ik ze terug kan vinden tussen de 2000 foto's die we inmiddels gemaakt hebben. In Tequila hebben we een hotel gezocht, zijn ingecheckt en daarna zijn we gauw naar het plein gegaan om een wat te gaan drinken. Even later vloog er een helicopter laag over. Marcel dacht dat het om een Black Hawk ging. Je kon de mitrailleur duidelijk zien. Dat trok natuurlijk wel de aandacht. Een inwoner sprak ons aan en vertelde dat er die ochtend in Tequila een schietpartij was geweest, waarbij een  hoge politieman was gedood. Waarschijnlijk had het te maken met drugs. 's Avonds laat hoorden we weer de heli vlakbij en de volgende morgen zagen we op het nieuws dat er 8 mannen gearresteerd waren, die te maken hadden met de schietpartij. Het had inderdaad te maken met drugs en behalve 1 dode, waren er nog 3 gewonden gevallen onder de politiemensen. Wow en dat in een klein stadje als Tequila!

Sinds woensdag zitten we dus weer in ons "paradijsje", de Old Mazatlán Inn. We werden meteen uitgenodigd door wat Canadezen om naar een opening van een expositie in een galerie te gaan. Dat hebben we gedaan en daarna zijn we met hen uit eten geweest. Was heel gezellig. Het is wel raar om in Mexico in de Canadese(/Amerikaanse) gemeenschap te verblijven. Vanavond gaan we voor de laatste keer uit eten met een aantal mensen die we hier hebben leren kennen. We hopen ooit nog wel terug te komen, want wij vinden het een heerlijk land! De Mexicanen zijn echt enorm aardig en het eten is fantastisch! We hebben vier hele fijne weken gehad. Morgen wordt nog even diep zuchten, want we hebben een draak van een reis voor de boeg. Er zijn maar twee vluchten naar Mexico-City: om 6 uur en die van ons, om 11.45 uur. We komen aan in Mexico-City om 14.25 uur plaatselijke tijd en dan vliegen we pas om 21.50 uur naar Amsterdam....Afijn, zondagmiddag 15.10 uur weer op Nederlandse bodem! Tot dan!

1. Christel:
    2 februari 2013
    Hele veilige terugreis en lekker nagenieten van alle belevenissen wanneer je je verveelt tijdens een lange saaie tocht!
  2. Els:
    2 februari 2013
    Welkom thuis luitjes, die vier weken zijn inderdaad omgevlogen. Alsof je niet weg bent geweest. Ik ben benieuwd naar de rest van je foto's. Groetjes !!
  3. Mo:
    2 februari 2013
    Amigo, een fijne reis terug en een behoudend aankomst. Ik zou maar dik aankleden op Schiphol. See you Soon.
  4. Ellen:
    2 februari 2013
    Hallo luitjes, We hopen dat jullie het reuze naar je zin hebt gehad.En uh de reis overleven jullie wel,liefs Ellen
  5. Linda:
    2 februari 2013
    Goede terug reis, Mo tijdens de stop kan je goed uitrusten voor als je van de week weer moet gaan werken :( !!!!