Over corruptie, mummie's en de monarchvlinder

19 januari 2013 - Morelia, Mexico

Vandaag zitten we al op de helft van onze reis. De tijd vliegt en er is zoveel te zien en te doen, dat ik wilde dat we meer tijd hadden! Hoewel we dolgraag nog in het koloniale hotel in Guadelajara hadden willen blijven, hebben we toch besloten om verder te gaan. De andere dag zijn we naar Guanajuato gereden. We hadden gedacht er korter over te doen, maar omdat het Mexicaanse wegenverkeersnet duidelijk niet door een vrouw bedacht is - de logica ontbreekt vaak - kostte het ons een aantal uren meer. Een afslag wordt bijvoorbeeld vaak maar 1 keer aangegeven en als je die mist, heb je echt pech gehad en dan duurt het vaak heel lang voor je de weg weer afkunt.

We hebben natuurlijk allemaal gehoord over de corruptie in Mexico en wij waren er getuige van dat het echt werkt! We reden op een gegeven moment berg op achter een vrachtwagen. Voor ons reden nog een aantal auto's. De auto's voor ons begonnen de vrachtwagen in te halen, over een dubbele doorgetrokken streep. Ook Ricardo leek het wel een goed idee om de vrachtwagen in te halen en kwam er bovenop de berg achter dat hij dat beter niet had kunnen doen. Een politieagent sommeerde hem naar de kant te gaan. Ricardo moest praten als brugman. Op een gegeven moment had hij een biljet van 100 pesos tevoorschijn gehaald en liet deze onder zijn papieren zien, zonder er ook maar een woord over te zeggen. De politieman zag het en pakte heel stiekem de 100 pesos waarna we even later onze weg weer konden vervolgen!

Guanajuato is een heel bijzonder oud stadje, dat de tweede zilvermijnstad van Mexico werd. Het bijzondere eraan is dat er tunnels onder de stad liggen waar het verkeer doorheen rijdt, maar ook de voetgangers doorheen lopen. Het is niet te omschrijven, dat moet je meemaken. De straatjes zijn vaak heel nauw en je verdwaalt er gemakkelijk. Zoals eigenlijk in alle plaatsen is het ook in Guanajuato eenrichtingverkeer. Dat is minder fijn, want als je er de weg niet weet, rijd je - net als wij - drie keer door de stad, zonder dat je de juiste straat kunt vinden. Maar uiteindelijk is er altijd wel een vriendelijke en behulpzame Mexicaan die je de weg wijst! Guanajuato is niet alleen bekend van de zilvermijnen, maar ook voor hun mummie's. Ja, de Mexicanen zijn dol op hun doden en die worden zeer vereerd!       Op 1 november is er de Dia de los Muertos (Allerheiligen) en ik heb me laten vertellen dat er dan onder andere groot feest gevierd wordt op de begraafplaatsen. Lijkt me gezellig. Maar goed, dood is iets wat in Mexico belangrijk is. Zo hebben ze in Guanajuato een Mummiemuseum, waar er inderdaad opgegraven lijken tentoongesteld worden die gemummificeerd zijn. Hoewel we een Engelstalige gids hadden, verstond ik hem niet altijd en weet daarom ook niet wat het nut is om lijken op te graven en deze ten toon te stellen...Maar mooi was het wel en ik wil jullie natuurlijk geen foto ervan onthouden!

Gisteren zijn we in Morelia aangekomen. Morelia is een schitterende stad met een schitterende kathedraal en veel koloniale panden, waar tegenwoordig hotels in zitten. Maar daar zitten wij niet. Wij hebben een hotel dat er uitziet alsof het in de jaren zestig gebouwd is, maar volgens een medewerker hier is het gebouwd in 1981. Dan liepen ze een beetje achter nog, denk ik. Hoewel het restaurant nog wel bestaat, wordt er geen eten meer geserveerd en eigenlijk kun je hier alleen nog overnachten. Vergane glorie, maar daarom juist zo mooi.

Waarom wij naar Morelia zijn gekomen: onder andere voor de monarchvlinder. Iedereen die je spreekt, zegt: "O, Morelia, dan moet je naar de vlinders gaan kijken!". Dat hebben we vandaag gedaan en wat niet in de brochure stond: de plek van de vlinders is dus drie uur rijden van Morelia!!!En wat er ook niet bij vermeld werd, want dat hoorden we van onze gids, is dat het nog een uur hiken is en de berg ligt op ruim 3400 meter hoogte!!! Dus...                                                   Afijn, het is wel een heel bijzonder natuurfenomeen, die monarchvlinder. Ik had het op tv gezien, vandaar dat ik er ook graag naartoe wilde. De monarchvlinder komt namelijk in het najaar vanuit Canada en Noord-Amerika naar Mexico vliegen. Er zijn maar een paar plekken in Mexico waar ze steeds naartoe terugkeren, alleen zijn dit de nakomelingen van de vorige vlinders!Niemand weet waarom ze deze plekken kiezen en dat is natuurlijk wel heel bijzonder. Kijk voor meer info even op Google!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tjitske Kramer:
    20 januari 2013
    Je moet er veel voor over hebben maar dan zie je ook die bijzondere vlinders. Vooral leuk dat je ze in het wild hebt gezien en niet in een dierentuin.
    Een gids is toch wel onontbeerlijk als ik het zo hoor.
    Veel plezier verder. Groetjes Tjitske
  2. Diana Molenaar:
    20 januari 2013
    Leuk verhaal om te lezen!! Hier sneeuw dus de wereld ziet er totaal anders uit...ben jaloers op die cocktails...
  3. Lydia:
    21 januari 2013
    Hi Marcel en Monique,
    Klinkt leuk allemaal, vooral die corruptie haha. Nog heel veel plezier de andere helft van jullie vakantie! groetjes uit het sneeuwrijke Rotterdam van Lydia en Erwin
  4. Yvon:
    23 januari 2013
    Oh dat zal wel mooi zijn geweest die Monarchvlinders. Ik heb het een keer op tv gezien.
  5. Christel:
    2 februari 2013
    Wat een leuk verhaal om te lezen en wat een prachtige foto's heb je toch gemaakt! Geeft zo goed een beeld van wat jullie zien maar ook de sfeer en dat laatste lukt niet iedereen :-)
    Ben zelf in een vlindervallei op Rhodos geweest. Ook geweldig maar dat zijn eigenlijk motten die op de vanille geur van de bomen afkomen.